Oude bekende, nieuwe vriend

Afbeelding

 

Quinoa, ik ken dat al lang. Ik werk dan ook in een sector waar iedereen al eeuwen aan de quinoa is. Maar ik ben lang niet overtuigd geweest van de smaak. Ik at het ja… omdat het zo gezond is (wat het slechtste argument is om iets te eten), en zo makkelijk om altijd in huis te hebben. Maar de gezinsleden waren er ook niet zot van, dus soms bleef dat ene pakje wel heel lang achter in de kast zitten.

Dan ontdekte ik quinoavlokken en dat lag mij al wat beter. Waarschijnlijk omdat ik het vooral voor ontbijt gebruikte en op één of andere manier er altijd iets zoets bijkapte.

Dé grote ontdekking was zwarte quinoa. Heerlijk vind ik het. Sneller klaar dan witte quinoa, met een stevige crunch en een nootachtige smaak. Dus, de laatste tijd grijp ik bijna wekelijks naar het zeer snel slinkende pakje zwarte quinoa vooraan in de kast.

Tot afgelopen weekend. Voor een feestje ging ik een couscoussalade maken. Met wat rozijntje en bloedsinaasappel. Tof, geen couscous in de kast. Dan maar met quinoa. En terwijl ik mijn gigantische hoop quinoa (zo’n pakje van 500 g, dat lijkt niet veel … tot het gekookt is) wou dresseren kreeg ik ineens keiveel lekkere ideeën. Ik overviel de fruitmand en de diepvries en maakte de lekkerste quinoasalade ever. EVER! Met frisse citrus, knapperige zoete nootjes, rode toetsen van granaatappel en cranberry en verse groene kruiden (oa munt en citroenmelisse uit de tuin!)

De lekkerste quinoasalade ever

Gekookte quinoa dresseren met

  • Partjes (bloed)sinaasappel, (roze)pompelmoes, limoen: de partjes snijden zie je uitgelegd bij mevrouw photocopy

  • Rozijntjes

  • Granaatappelpitten

  • Verse cranberry’s

  • Groene, fijngesnipperde kruiden (peterselie, bieslook, dragon, citroenmelisse,munt)

  • Zelfgemaakte nootjesmuesli*

 

*zelfgemaakte nootjesmuesli maak je door noten naar keuze eventjes fijn te hakken in een blender (heel snel, ze moeten gewoon gebroken zijn), te mengen met een klein beetje ahornsiroop en olijfolie en ze 15 minuten uitgespreid op een bakplaat in de oven te bakken.

 

Dit bericht is gepubliceerd op 25 maart 2014 om 09:55 en is opgeslagen onder Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. Volg hier alle reacties met de RSS feed voor dit bericht.

Plaats een reactie