Zonder zout

Afbeelding

Ken je dat? Dat ene ding dat je steeds vergeet als je boodschappen moet doen en dat de moeite niet is om apart voor naar de winkel te gaan? Dat heb ik dus al een week met zout. Zout, waarvan ik nooit zou gedacht hebben dat ik het niet in huis zou hebben. Vorig weekend schraapte ik nog de laatste korrels uit de pot om onze eitjes op smaak te brengen en sindsdien is het zonder te doen. Dus werden er andere smaakmakers uit de kast getrokken.

De laatste tijd experimenteer ik wat meer met pittige smaken. Vooral omdat je hongergevoel daardoor sneller gesust wordt. Die indruk heb ik toch. Op pinterest vond ik een receptje voor zoetzure salade met pikante zalm. Ik had zelf geen jerk-kruiden (denk pittig Jamaicaans) in huis, maar wel de peper/look/tomaten/olijven mengeling van de wereldwinkel en extra gedroogde pepertjes.

De laatste tijd staat er hier elke dag wel één of ander slaatje op het menu. Handig om de volgende dag, aangevuld met wat kaas of noten (of met een stuk zalm als er over is) mee te nemen als lunch.

Zoetzure knapperige salade met pikante zalm

Maak een salade met fijngesnipperde

– spitskool (of witte kool of Chinese kool)
– radijsjes
– groen pepertje
– bietjes
– lente uitjes
– sluimererwten (suikererwten of mange tout)

Voeg er eventueel nog wat kiemen aan toe (ik had een driekleurenmengeling in huis)

Maak een dressing met

– een theelepel vloeibare honing
– chipotle pikante saus
– een halve limoen
– appelazijn
– olijfolie

Kruid de zalm met een kruidenmengeling naar keuze en wat extra gedroogde pepers voor een pikant effect. Bedruppel met olijfolie en bak in de oven tot de zalm gaar is, maar niet te droog. Ongeveer 10 minuten voor een stuk van 300 g.

De sla ziet er de volgende dag wat minder knapperig uit, maar daarom niet minder lekker.

 

 

 

Dit bericht is gepubliceerd op 18 maart 2014 om 07:42 en is opgeslagen onder Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. Volg hier alle reacties met de RSS feed voor dit bericht.

Een gedachte over “Zonder zout

  1. kate Benoot op schreef:

    MMM, lekker een slaatje met iets lauw.

Geef een reactie

