Wie lust er ….?

Afbeelding

Mag T. blijven eten, vraagt Grote Zoon. T. vraagt wat we eten en kijkt, samen met Grote en Kleine Zoon een beetje bedenkelijk bij mijn antwoord: visburgers, zelfgemaakt. De gedachte aan vis is blijkbaar niet te erg (of de lokroep van de Playstation te groot) en ik zit opgescheept met drie jongens aan tafel.

Wanneer de kom salade op tafel komt zie ik een paar gezichten betrekken. Wortel en een onbekende groene groente ….brrrrrr En groene spikkels … aaaaaargh. Gelukkig volgt er ook een kom erwtjes (weten zij veel dat er daar OOK groene spikkels -munt- inzitten). De kom gebakken aardappeltjes wordt op applaus verwelkomt. En dan waar iedereen op gewacht heeft, de visburgers.

Het korstje wordt goedgekeurd. En na een eerste hap met teveel ketchup, wordt de visburger verslonden.

Tijdens het eten spelen we het spelletje “Wie lust er..?” waarbij iedereen een gerecht/groenten/vlees/… roept en diegenen die het lusten moeten hun vinger omhoog steken. Het doel van het spelletje is mij niet altijd duidelijk. Je wint het meeste punten -denkt ik- als je iets niet voor de hand liggends kan roepen en er toch veel vingers omhoog gaan. Of wanneer je iedereen kan doen gruwelen bij de idee dat er iemand spruitjes zou lusten. Tussendoor probeer ik toch ook even: “wie lust er de zelfgemaakte visburgers?”. Vier paar vingers gaan de lucht in. Hehe, ik heb gewonnen! En een nieuwe klassieker erbij.

Visburger met erwtjes

Neem eender welke witte vis en pureer deze heel kort in de blender (het moet geen lopende puree zijn, maar er mogen ook niet teveel brokken inzitten). Meng het visgehakt met kruiden naar keuze (ik gebruikte peterselie), een uitje of sjalotje, wat vers citroensap en peper en zout. Wanneer nodig, bind je het mengsel met wat bloem/notenmeel/broodkruimels..

Vorm burgers en haal ze nog eens door broodkruim voor een korstje.

Bak ze in boter met wat olie tegen het verbranden.

Lekker met erwtjes kort gekookt in bouillon (kip of groenten) en daarna heel kort opgebakken in boter met wat verse munt.

De salade die ik erbij at kwam uit Happy Food (de kookeditie van Happinez) en bestond uit wortelen, spitskool (ipv de raddicchio die het recept vroeg), rode ui, verse kruiden en een dressing met appelazijn, olijfolie en een beetje honing.

Voor herhaling vatbaar.

 

Dit bericht is gepubliceerd op 5 maart 2014 om 17:17 en is opgeslagen onder Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. Volg hier alle reacties met de RSS feed voor dit bericht.

2 gedachten over “Wie lust er ….?

  1. Olivia op schreef:

    Klinkt heerlijk, dat diner! Welke vis heb je hier gebruikt?

Plaats een reactie