Kickstart tomatenvinaigrette

OPGELET! EENVOUDIG DOCH VERSLAVEND RECEPTJE

Toen ik gisteren op facebook de oproep van Njam las, om tomatenrecepten door te geven, brak ik me even het hoofd over mijn favoriete tomatenrecept. Ja, er is de simpele maar heerlijke tomatensaus, maar het trucje met de suiker en de azijn kent iedereen, toch? Er is de tomatentarte tatin waar ik elke keer weer succes mee heb, maar ook die is nu niet echt moeilijk of speciaal. Tomatensoep wordt hier in huis ook gesmuld, maar die is elke keer wel net iets anders door de verschillende groenten die er in verstopt zitten. Het belangrijkste van tomatensoep zijn hier in huis trouwens de balletjes.

Ineens herinnerde ik me de tomatenvinaigrette die al even uit mijn kookgeheugen verdwenen was. Ik ging op zoek naar het boekje met tomatenrecepten dat ergens bestoft en verloren in mijn boekenkast staat en zocht het recept nog eens op. Een kleine waarschuwing: het recept vraagt voor twee tot drie grote tenen look. Ervaring heeft me geleerd dat twee tenen echt het maximum is om niet dagenlang nog look te proeven. Hierbij misschien ook even dé tip tegen een lookadem: peterselie kauwen, veel peterselie kauwen…

Tomatenvinaigrette

1 (maximum 2) dikke teen look fijnstampen met een beetje grof zeezout tot er een pasta ontstaat. Drie heel rijpe tomaten in stukjes snijden (in de winter kan dit ook met ingeblikte tomaten) of even pureren met een staafmixer. 1 EL balsamico azijn, 1 EL sherry en 6 EL olijfolie toevoegen. Afwerken met wat verse oregano.

Heerlijk over een slaatje, wat koude pasta, gekookte witte bonen, gegrilde groenten… en om met een lekker stuk brood op te deppen.

Dit bericht is gepubliceerd op 17 augustus 2011 om 08:24 en is opgeslagen onder fornuis, groenten, salada. Markeer de permalink als favoriet. Volg hier alle reacties met de RSS feed voor dit bericht.

Een gedachte over “Kickstart tomatenvinaigrette

  1. Op een koffieboon kauwen gaat ook.

Plaats een reactie