Weekmenuten

Afbeelding

Iedereen is weer aan het weekmenuten geslagen en wil deze “redding uit de chaos” met de wereld delen. Veel tips moet ik zelf niet meer geven, want zij en zij waren me voor. Wat deze foto met weekmenuten te maken heeft? Awel, zie tip nummer 1 bij Kelly.

Ik weekmenuut meestal op dezelfde dag, donderdagavond. En ik installeer mij daarvoor eens goed. Voor een knapperend haardvuur, met een glas wijn bijvoorbeeld. En de noodzakelijk kookboeken of tijdschriften, of gewoon de pinterestborden die ik vanop mijn foon kan bekijken. Voor ik me neerzet doe ik een toerke door de berging, kijk ik in de koelkast en de diepvries en als alles goed gaat, heb ik al een basis gelegd tegen dat ik mij voor het vuur nestel. De laatste tijd doe ik ook vaak aan food prepping, wat neerkomt op een zondagnamiddag koken. Of heel vaak, de slowcooker laten koken zaterdagnacht. Want wat maak ik tegenwoordig op voorhand? Bonen (wit, rood, zwart), kikkererwten, gierst, spelt … al die dingen die je nooit vers maakt, want dat moet weken en dan urenlang koken. Dus, smijt ik op zaterdagochtend een hoop droge bonen in water om te weken, en gaan ze ’s avonds de slow cooker in met wat bouillon en eventueel wat restjes bladgroenten (peterseliesteeltjes, wat overgebleven warmoes of spinazie…). Tegen zondagochtend ruikt het huis heerlijk en heb ik warme bonen bij de hand mocht ik zin krijgen in bonen in tomatensaus als ontbijt. Juist ja…

Ik laat alles afkoelen en tegen zondagnamiddag heb ik een zestal porties die de diepvriezer ingaan. Naast de langkokers, durf ik op zondag ook al eens een grote pot quinoa te koken. Want dat vriest dus ook super in. Zakje quinoa ’s avonds uit de diepvries halen en tegen de ochtend heb je de perfecte basis voor een lekker lunchslaatje. Hetzelfde met couscous en rijst trouwens. In de wintermaanden zal ik al snel ook een pot soep opzetten om de gemoederen te verwarmen. Nu ben ik eerder in slaatjesmodus.

Met een diepvries vol basisproducten is het niet moeilijk plannen. Zorg daarbij dat je koelkast vol verse bladgroenten ligt (of haal ze ui de tuin) en het weekmenuten kan niet meer stuk. Zo plan ik tegenwoordig zelfs ontbijt en lunch erbij.

Ons weekmenu dus

Zaterdag: gingen we uit eten

Zondag: kippengehaktballetjes parmezaan in tomatensaus en een spinazieslaatje

Maandag:
– lunch: kikkererwten (diepvries) met rode ui, kerstomaatjes, peterselie, feta, olijfolie en citroen, met pitabroodje
– avond: opgebakken zwarte bonen (diepvries), verse tomatensalsa (zo gemakkelijk), rauwe spinazie met look en citroen en tortilla’s

Dinsdag:
– lunch: de rest van de zwarte bonen van gisteren opgebakken met een korstje kaas een mangosalsa
– avond: ik pinde een spicy pork and mustard green noodle soup en maak deze zonder de pork, want het is voor mij alleen en dan hoeft vlees niet echt. Het recept vraagt ook om zoveel kruiden dat ik de meerwaarde van het vlees niet zie. En ik heb al zoveel mosterdsla in de tuin (overal zo’n beetje, want het heeft zichzelf goed uitgezaaid) dat ik blij ben om een recept te vinden waar ik het niet als rauwe sla moet gebruiken

Woensdag:
– lunch: de rest van de soep van gisteren
– avond: eitjesavond! frittata met kikkererwten (nog een portie over van maandag) en rozemarijn met geslonken warmoes met olijfolie, look en citroen voor mij (mijn warmoes/snijbiet staat nog net niet in bloei, dus daar kan ik nog wat mee). Voor de zonen eiermuffins met rauwe groentjes

Donderdag
– lunch: een slaatje met groen uit de tuin en de rest van de rauwe groenten die ik gisterenavond in te grote portie voor de zonen sneed. Met wat feta vermoed ik, want die moet ook op
– avond: gebakken zalm met de rest van de tomatensalsa van maandag en rijst

Vrijdag
– pasta caprese met pesto/mozarella en de rest van de kerstomaatjes die ik altijd met hopen koop

 

 

 

 

Dit bericht is gepubliceerd op 13 mei 2014 om 07:51 en is opgeslagen onder Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. Volg hier alle reacties met de RSS feed voor dit bericht.

Een gedachte over “Weekmenuten

  1. kate Benoot op schreef:

    Ik ga eens bij u komen eten, zo lekkere dingen allemaal.

Geef een reactie

