Mini Bruni

AfbeeldingAfgelopen weekend zat ik heerlijk in de tuin, in het zonnetje te lezen toen onze bruine kip (we hebben een bruine en een witte, Brunhilde en Blanche Neige) rond mijn zetel kwam scharrelen. Toen ik haar wou aaien zag ik dat ze serieus toegetakeld was aan haar derrière. Bijna geen pluimen meer en serieuze wonden. Ik snapte er niets van, want had ik haar ’s ochtends niet volledig gezien? Zou ze ondertussen aangevallen zijn door een vos of een ander roofdier? Door de katten? En had ik dat niet gezien?

Soit, ik zat er mee in, maar ze zag er nog heel levendig uit en bleef bij mij in de buurt om te scharrelen en af en toe haar kopje neer te leggen om een oogje dicht te doen.

Meer dan twee uur later zie ik achter in de tuin …. nog een bruine kip. Onze bruine kip.

Bleek dat het toegetakelde kipje ons erf op was komen lopen en niet van plan was weer weg te gaan. Ze werd prompt Mini Bruni genoemd (of Carla voor de vrienden) en ’s avonds ging ze mee de ren in. Brunhilde en Blanche Neige waren niet onmiddellijk akkoord, maar waren ook niet te agressief.

De volgende dag bleek dat Carla wel iets deed, dat de andere alweer eventjes laten afweten. Ze heeft een ei gelegd! Maar best, want met al de eieren die wij tegenwoordig consumeren is een derde leggende kip geen overbodige luxe . Nu alleen onze twee andere kippen terug aan het leggen krijgen.

Spiegelei op gekarameliseerde uien, asperges en witte bonen

Snij drie uien (ik gebruikte 2 witte en 1 rode) in ringen of maantjes en laat ze zo lang mogelijk in boter en olijfolie op ene heel zacht vuurtje sudderen. Daar mag je van een half uur tot een uur voor rekenen, met af en toe eens roeren. Zo worden de uien super lekker. Wanneer de uien goudbruin, maar niet knapperig!!! zijn bak je nog even een paar groene asperges in stukken mee, evenals wat witte bonen (gekookt of uit blik).

Maak vier kuiltjes in je mengsel en breek er vier eieren in. bak de eitjes verder op het vuur of in de oven (gaat iets sneller).

Serveer het met een lekkere salade (wij aten er een Griekse salade met feta bij).

Dit bericht is gepubliceerd op 11 maart 2014 om 08:00 en is opgeslagen onder Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. Volg hier alle reacties met de RSS feed voor dit bericht.

Een gedachte over “Mini Bruni

  1. kate Benoot op schreef:

    Kippenopvang centrum Kruishoutem

Geef een reactie

