Huevos Rancheros: Mexicaanse eieren

Eieren dus. Veel eieren. Drie per dag om correct te zijn. Onze kippen leggen goed, ik kan daar niet over klagen. Met zo’n eierovervloed moet je wel wat creatief beginnen nadenken. Want elke dag spek met eieren als ontbijt is waarschijnlijk geen goed idee. Huevos Rancheros is Mexicaans en wordt meestal als ontbijt of brunch geserveerd. Maar wij maakten er ons avondeten van. Er zijn ontzettend veel recepten voor dit eiergerecht. Ik heb er een aantal gecombineerd. Wat ik niet gedaan heb (wegens te lui om nog even naar de winkel te gaan) is het serveren op een tortilla. En natuurlijk zou avocado er heerlijk bij zijn (maar alweer, te lui …). En, na de foto voegde ik nog een kwak zure room bij. Lekker!

Huevos Rancheros

  • rijst (ik gebruikte de rode rijst uit de wereldwinkel)
  • 2 paprika’s
  • een blik rode bonen
  • een blik tomatenstukjes
  • een uitje
  • chilipeper (veel of weinig, naargelang hoe pikant je het wil)
  • gemalen komijn (1 tl)
  • kaneel (1/2 tl)
  • peper en zout
  • eitjes (uiteraard)

Kook de rijst. Maak ondertussen de chili (want daar komt het eigenlijk op neer) door het uitje te stoven, kruiden toe te voegen, paprika in stukjes toe te voegen, tomaten en bonen toe te voegen en wat te laten pruttelen. Wanneerde saus klaar is bak je een spiegeleitje. Het is zo simpel. Maar lekker, echt lekker. Al miste ik dus wel de tortilla en iets groens op mijn bord. Dat zal voor de volgende keer zijn, want dit komt zeker terug op het weekmenu. Practice makes perfect

Dit bericht is gepubliceerd op 7 september 2011 om 07:52 en is opgeslagen onder fornuis, groenten, vegetarisch, weekmenuten. Markeer de permalink als favoriet. Volg hier alle reacties met de RSS feed voor dit bericht.

Geef een reactie

