opnieuw euhm… linzen dus

Ik zou beter de naam van mijn blog veranderen naar iets met linzen, want de laatste tijd komen hier alleen maar recepten met linzen op. Niet dat we niets anders eten hoor. Ik maakte vorige week nog een heerlijke risotto met erwtjes, munt en scampi en de dag nadien risottoballetjes met Griekse sla. En maandag aten we courgetteburgers met gekarameliseerde worteltjes uit de oven.

Maar die dagen werden er geen foto’s gemaakt.

Gisteren dus wel. Het weekemenu vroeg om linzen met yoghurt en spinazie volgens een recept van Ottolenghi (Delicious van februari 2011) met een stukje gebakken zalm. De zalm wentelde ik voor het bakken nog snel in wat sesamzaadjes.

Linzen met spinazie en yoghurt (recept Ottolenghi)

  • 100 gr linzen (ik gebruikte gewone bruine, het recept vraagt om Le Puy linzen)
  • 1 laurierblad
  • 1 tl komijnzaad
  • 1 tl korianderzaad
  • 1 ui
  • olijfolie
  • 1 teentje knoflook
  • yoghurt (recept vraagt om Griekse, ik had alleen gewone magere in huis)
  • 100 gr spinazie (recept vroeg om minder, dat vond ik zonde)
  • verse koriander en munt (vermits de koriander verdwenen is uit mijn tuin gebruikte ik enkel munt)

In het recept werden de linzen opgediend op een bodem van bladerdeeg, maar dat heb ik weggelaten. Ook werden de linzen koud gegeten en de spinazie niet geslonken. Ik maakte er een lauwe versie van.

Spoel de linzen en kook ze samen met het laurierblad tot ze gaar zijn. Rooster ondertussen de kruiden in een droge pan en vermaal met de vijzel tot een ruw poeder. Bak de ajuin in de olijfolie en voeg de look en kruiden toe. Zet opzij. Wanneer de linzen gaar zijn roer je er de ajuin en kruiden onder, evenals de spinazie. Haal alles van het vuur en laat de spinazie slinken in de warme linzen (een klein beetje roeren, meer niet). Giet er een royale scheut yoghurt over, kruid bij met peper en zout en voeg helemaal op het einde de munt toe.

Dit bericht is gepubliceerd op 4 mei 2011 om 07:42 en is opgeslagen onder fornuis, vis. Markeer de permalink als favoriet. Volg hier alle reacties met de RSS feed voor dit bericht.

Geef een reactie

