Marokkaanse linzensoep


oooooh, deze was ik helemaal vergeten. Maar toen ik gisteren Mevrouw Jonge Sla haar weekmenu zag en ik zag dat er sprake was van linzensoep, moest ik deze gewoon nog eens maken. Bovendien was ik bij het weekmenuten vergeten dat ik twee avonden in mijn uppie moest eten en had ik niet veel zin om lang in de keuken te staan. Op de koop toe had ik ’s middags een speltbrood gekocht dat perfect bij een hartig soepje past. Ik maakte deze soep de eerste keer voor een kersfeest bij mijn familie. Gevolgd door een vegetarische en een vleescouscous. Ik moet echt nog eens op zoek naar dat recept voor die couscous, want die was ook geweldig.

De soep komt uit “World Food Café” van Chris en Carolyn Caldicott. Een boek dat al lang in mijn kast staat en waar ik te weinig in blader.

Marokkaanse linzensoep

4 personen

  • olijfolie
  • 2 uien
  • 3 tenen knoflook of een theelepel knoflookpasta
  • 350 gr rode linzen
  • 1, 25 liter bouillon
  • anderhalve theelepel komijnzaad
  • anderhalve theelepel gedroogde spaanse peper
  • zout en peper
  • sap van 1 citroen
  • handvol peterselie, fijngehakt

Spoel de linzen af tot het spoelwater helder is. Stoof de ui en de look aan in de olijfolie en voeg de linzen toe. Overgiet met de bouillon en laat koken. Bak ondertussen de komijnzaadjes in een droge pan, tot de geur vrijkomt. Voeg komijn en chilipeper toe en laat verder koken tot de linzen bijna uit elkaar vallen (afhankelijk van de linzen een kwartiertje tot half uurtje). Kruid met peper en zout en voeg het citroensap toe. Pureer de soep en serveer met veel peterselie.

Dit bericht is gepubliceerd op 2 maart 2011 om 07:34 en is opgeslagen onder fornuis, lunch, vegetarisch, woensdag soepdag. Markeer de permalink als favoriet. Volg hier alle reacties met de RSS feed voor dit bericht.

Een gedachte over “Marokkaanse linzensoep

  1. Wat een heerlijk eenvoudig recept voor een linzensoep!
    Maar toch weer even anders, lijkt me erg lekker…
    *noflike*dag!

Geef een reactie

