Over tijd: courgette- en pompoenfritters*

Ja, ik wil het even over tijd hebben. Weekmenuten is al een hele planning op zich. Daarbij hoort ook een deftige inventaris van berging, keukenkasten, diepvries, koelkast om niet iedere week een paar kilo pasta te kopen of bij een opruimactie een stuk of honderd zakjes vanillesuiker tegen te komen. En als je daarbij nog vindt dat al dat werk in de keuken een blog verdiend én je bent de gegniffelde opmerkingen over je foto’s beu, dan moet er tijd gevonden worden om foto’s te maken bij daglicht. Want dat is toch al een kleine verbetering tegenover foto’s bij kunstlicht ’s avonds laat.

En tijd, die is er enkel in het weekend en op woensdag. Dus, tegenwoordig speel ik een beetje vals en maak ik sommige dingen in mijn weekmenu op voorhand  of in het weekend. Soms komt dat ook goed uit want op die manier kan ik een aantal dingen uitproberen voor ze op het bord van mijn gezinsleden terechtkomen. Zo maakte ik vandaag de courgettefritters die morgen op het menu staan. Wat goed uitkwam want mijn kipfilet die ik bestelde via collect & go bleek maar een halve te zijn en dus niet genoeg voor twee volwassenen. Het is trouwens met stip mijn favoriete recept voor de moment.

Courgettefritters

Zoals steeds vergeet ik exact af te meten, dus je zal wat met gevoel moeten koken.

  • 1 courgette
  • 1 citroen
  • 1 rode ui
  • kikkererwtenmeel
  • zout
  • peper
  • oregano
  • broodkruim (zelfgemaakt, paneermeel of panko)
  • feta
  • bieslook

Rasp de courgette en de rode ui. Meng met de zeste en het sap van een halve citroen. Kruid met peper, zout en oregano. Voeg meel toe tot je een soort grof beslag krijgt en voeg daarna nog een beetje broodkruim mee zodat je een handelbaar deeg krijgt. Laat olie warm worden in een pan en bak de fritters krokant. Heel lekker met wat verbrokkelde feta, rode ui en bieslook. Morgen maak ik er een tzatziki bij.

* en toen bleek dat ik op maandagavond een beetje weinig beslag overhad heb ik nog een tweede versie gemaakt. Even heerlijk. Het zelfde als bovenstaand recept maar vervang de courgette door pompoen, de rode ui door sjalot, de citroen door een (bloed)appelsien en de oregano door komijn.

 

 

 

Dit bericht is gepubliceerd op 6 februari 2011 om 11:21 en is opgeslagen onder fornuis, weekmenuten. Markeer de permalink als favoriet. Volg hier alle reacties met de RSS feed voor dit bericht.

Een gedachte over “Over tijd: courgette- en pompoenfritters*

  1. Dat ziet er super uit! Lijkt me ook lekker tussen volkorenbroodje met wat rucola als “burger”… Komt op m’n to-do lijst 🙂

Geef een reactie

